1. Logga in med BankID
2. Beskriv besvär
3. Betala och skicka in
4. Din läkare svarar
5. Få behandling

Jetlag

Det är när dygnsrytmen blir störd som man kan drabbas av det fysiologiska tillståndet jetlag. För många är det främst när de reser över olika tidszoner som problemet uppstår, men det kan även vara ett problem för de som skiftarbetar.

Det är när dygnsrytmen blir störd som man kan drabbas av det fysiologiska tillståndet jetlag. För många är det främst när de reser över olika tidszoner som problemet uppstår, men det kan även vara ett problem för de som skiftarbetar.

  • ☑ Tillgängligt
  • ☑ Tillförlitligt
  • ☑ 250 kr/besök
  • ☑ Frikort gäller
  • Sök vård

Hur kan du få hjälp

Det går att återhämta sig från jetlag som har uppstått vid resande genom att sova regelbundet på de tider som är normala för den aktuella tidszonen. Även vid långa resor går jetlagen vanligtvis över inom cirka en vecka och återhämtningen sker successivt. För att undvika att drabbas helt kan man försöka att anpassa sig till resmålets tid innan avfärden. Om ens ankomsttid är på morgonen kan man motverka tillståndet genom att försöka sova under flygresan. Att dricka mycket vatten, undvika alkohol och mat före eller under flygresan kan också hjälpa. En behandling som hjälper att reducera effekterna, enligt samtida forskning, är hormonet melatonin.

Hur fungerar läkemedlet

Melatonin är ett hormon som kroppen tillverkar för att reglera sömncykeln. När du tar melatonin kan du lättare "nollställa" sömncykeln för att reducera symptomen av jetlag. Vissa studier har visat att det reducerar hur mycket jetlag folk upplever på både öst- och västgående flyg. Tänk på att alltid rådfråga en läkare innan du börjar använda melatonin. På Medicoo kan du skicka in ditt ärenden och snabbt få kontakt och hjälp av en legitimerad läkare.

Behandling

Jetlag går över av sig själv när kroppen har balanserat dygnsrytmen, men det finns vissa knep som man kan ta till för att skynda på återhämtningen. Under eftermiddagen vid ankomsten är det bra att exponera sig för sol och vara utomhus. Man bör undvika att vila under eftermiddagen och istället sova lite tidigare än den normala lokala tiden. Det är en bra idé att försöka vakna tidigt på morgonen efter resan, eftersom det då är lättare att somna på kvällen. Att vara aktiv och motionera mot värk och stelhet kan också underlätta och förkorta återhämtningen. Kort sagt går behandlingen ut på att hjälpa kroppens biologiska klocka att ställa in sig på de lokala tiderna.

När du bör söka vård

Om tillståndet inte har blivit bättre inom en vecka kan du söka vård. Du kan exempelvis få sömntabletter utskrivna eller få tips och råd om hur du kan gå tillväga för återhämta dig fortare. Kontakta en läkare för videosamtal eller chatt här på Medicoo, berätta om dina symptom och hur länge du har haft dem så får du snabb och säker hjälp. Om du skiftarbetar och upplever att du ofta drabbas av jetlag kan det påverka livskvaliteten på ett mycket negativt sätt. När du söker läkarhjälp kan du tillsammans med din läkare utveckla strategier så problemet försvinner eller förbättras.

Vad Medicoo kan hjälpa dig med

Låt inte jetlag förstöra din resa. Skicka in ditt ärende och kom i kontakt med våra läkare som kan hjälpa dig med återhämtningen. Om resan ligger i framtiden kan vi tipsa dig om hur du kan minimera risken att drabbas.

  • Varför Medicoo
  • ☑ Tillgängligt
  • ☑ Tillförlitligt
  • ☑ 250 kr/besök
  • ☑ Frikort gäller
  • Sök vård