1. Logga in med BankID
2. Beskriv besvär
3. Betala och skicka in
4. Din läkare svarar
5. Få behandling

Sömnbesvär

Sömnbesvär är något många av oss lider av. Trötthet är ett tillstånd som kan försvåra det dagliga livet och som kan göra oss överkänsliga. Det är viktigt för hjärnan att dagligen få sammanhängande sömn. Det går att motverka sömnsvårigheter och det finns även professionell hjälp att få.

Sömnbesvär är något många av oss lider av. Trötthet är ett tillstånd som kan försvåra det dagliga livet och som kan göra oss överkänsliga. Det är viktigt för hjärnan att dagligen få sammanhängande sömn. Det går att motverka sömnsvårigheter och det finns även professionell hjälp att få.

  • ☑ Tillgängligt
  • ☑ Tillförlitligt
  • ☑ 250 kr/besök
  • ☑ Frikort gäller
  • Sök vård

Symtom

Sömnbesvär kan yttra sig på många olika sätt och en del utav oss är mer känsliga än andra. Vanliga tecken på att man lider av sömnbrist är att man får svårt att koncentrera sig i vardagen, man kan även uppleva kraftiga humörsvängningar där man överreagerar med ilska och irritation i situationer man vanligtvis brukar kunna hantera. Det förekommer att man somnar vid tillfällen där man inte är aktiv - exempelvis under jobbmöten eller sittandes framför teven. Ett annat vanligt tecken är återkommande glömska, ett symptom som ofta förekommer i kombination med stress, då man kan ha svårt att komma ihåg saker.

Orsaker

Stress och ångest är två vanliga orsaker till sömnbesvär. Stress gör att hjärnan ställer in sig på att vara vaken och alert, vilket gör det svårt att komma ner i varv när det är dags att sova. Om man lider av depression eller andra psykiska besvär har man ofta svårt att somna på kvällarna då man istället ligger vaken och grubblar. En annan orsak kan vara att man snarkar, vilket kan orsaka tillfällig sömnapné - ett tillstånd där man har korta andningsuppehåll som i sin tur stör sömnen. Koffein och nikotin är stimulerande substanser som även de kan orsaka sömnbesvär. Sjukdomar som exempelvis ger ledont eller inkontinens rubbar nattsömnen vilket i sin tur påverkar allmäntillståndet.

Behandling

Man kan i vissa fall förebygga sömnbesvär på egen hand. Det är viktigt att skapa dagliga rutiner så att kroppen vet när det är dags att varva ner. Minska på stressen, ät måltider vid ungefär samma tidpunkt dagligen och undvik tung mat, samt koffein och nikotin sent på kvällen. Om man arbetar sen kväll eller natt får man istället anpassa sina rutiner efter de timmar man vanligtvis sover. Det är viktigt att motionera regelbundet då kroppen blir naturligt trött efter fysisk aktivitet, vilket i sin tur främjar en god natts sömn. Man bör lägga undan mobil och dator sent på kvällen då ljuset från skärmen håller en vaken och kan motverka sömnighet.

När du bör söka vård

Om dina sömnbesvär påverkar vardagen och du upplever att ingenting hjälper är det rekommenderat att uppsöka vård. Det är viktigt att utreda orsaken till dina besvär så att du så fort som möjligt kan återgå till en väl fungerande vardag. En läkare på Medicoo kan ge dig råd och fastställa vilken typ av behandling eller åtgärd som är nödvändig för att råda bot på dina besvär. Medicoo erbjuder både videosamtal och en smidig chattfunktion som gör att du kan välja vilken metod som passar dig bäst. Du kan få recept, tips på receptfria medel eller vid behov - remiss till specialistläkare för fortsatt utredning.

Vad Medicoo kan hjälpa dig med

Du behöver inte lida i onödan då det finns effektiv behandling mot sömnbesvär. Kontakta oss så hjälper vi dig! Vid behov kan du få remiss till läkare/psykolog för fortsatt utredning och/eller recept.

  • Varför Medicoo
  • ☑ Tillgängligt
  • ☑ Tillförlitligt
  • ☑ 250 kr/besök
  • ☑ Frikort gäller
  • Sök vård